Doporučená denní dávka vitamínu D je 10-krát podhodnocena!

Není pochyb o tom, že vitamín D je jednou z nejdůležitějších výživných látek, které naše tělo potřebuje. Oficiálně doporučená denní dávka je 600-800 I.U. (International Units = mezinárodních jednotek). Jenže vlivem matematické chyby a dalších faktorů je toto doporučení zhruba 10x podhodnocené.

Vitamín – nevitamín a k čemu je nám dobrý

Je nazýván vitamínem, ale ve skutečnosti to vitamín není. Jedná se o steroidní hormon. Funkce steroidních hormonů jsou široké a pro organismus mimořádně důležité. Regulují metabolismus sacharidů, pomáhají udržovat rovnováhu minerálů, regulují reprodukční funkce, hrají důležitou roli v (proti)zánětlivých procesech, ovlivňují odpověď organismu na stres, kostní metabolismus, pomáhají regulovat kardiovaskulární funkci, chování, náladu a emoce.

Studie hovoří jasně

Od roku 2000 byla vitamínu D věnována velmi široká pozornost. Existuje kolem 33.800 studií a vědeckých lékařských textů, které se buď přímo zabývaly rolí vitamínu D pro náš organismus, nebo jej citují ve svém předmětu (informace zveřejněna v lednu 2013 v časopise Orthomolecular Medicine). Není od věci shrnout alespoň některé výsledky těchto studií:

  • ovlivňuje téměř 3000 z celkového počtu 24.000 genů v lidském těle
  • zvyšuje schopnost organismu bránit se infekcím a chronickým zánětům
  • umožňuje produkci více než 200 anti-mikrobiálních peptidů, z nichž některé mají přirozené antibiotické účinky
  • je účinným pomocníkem při nachlazení a chřipce
  • pomáhá s reprodukcí a přirozeným průběhem těhotenství
  • je účinný při cukrovce 1. i 2.typu
  • na srdeční a cévní onemocnění a infarkty
  • zlepšuje stav u autismu, při Alzheimerově chorobě a dalších nervových onemocněních
  • byla nalezena přímá vazba mezi Crohnovou nemocí (zánětlivé onemocnění střev) a nízkou hladinou vitamínu D v krvi
  • pomáhá snižovat deprese a bolest
  • mimořádně důležitý při prevenci a léčbě rakoviny
  • výrazně snižuje riziko vzniku rakoviny prsu u žen
  • některé studie prokázaly vyšší prevalenci myopie (krátkozrakosti) u dětí, které pobývaly kratší dobu na slunci

Jedním ze světově uznávaných výzkumníků, zabývajících se působením a léčbou vitamínem D, je Dr. Michael Holick, M.D., PhD. (autor knihy The Vitamin D Solution), který uvádí:

  • lze odhadovat, že kolem 50% běžné západní populace trpí nedostatkem vitamínu D
  • u školních dětí je toto číslo ještě vyšší a odhaduje se na 70%
  • rizikovější skupiny a vyšší potřebu vitamínu D mají osoby starší 50 let, genotypy s tmavší pletí, obézní lidé, osoby s bolestmi kostí a kloubů, střevními problémy, se špatnou náladou a depresemi, lidé kterým se potí hlava

Kolik je správné množství vitamínu D v krevním séru (v krvi)?

Oficiální doporučení je 20 ng/ml krevního séra. Jenže mnoho odborníků je přesvědčeno, že to je nedostatečné a je potřeba mířit k hodnotě 30-40 ng/ml. Pro léčení chronických a vážných onemocnění doporučují hodnoty ještě mnohem vyšší, kolem 70-100 ng/ml.

Chybička se vloudila

V roce 2014 publikovala dvojice vědců z Edmontonské university článek v časopise Nutrients, ve kterém ukázali chybu, kterou byla stanovena stávající doporučená denní dávka vitamínu D.

Doporučená denní dávka uvádí množství denního příjmu živin (vitamínů, minerálů a dalších látek), který je považovaný za dostatečný na to, aby pokryl potřebu většiny zdravých jedinců (97 %-98 %, bez rozdílu pohlaví) v každé věkové skupině.

Z analýzy dat je ale jasné, že pro dosažení 20ng vitamínu D na jeden ml krevního séra dnes doporučovaných 600 I.U. denně nestačí, aby se pokryla potřeba 97-98% zdravých jedinců. Uvedení vědci dále ukázali, že denní dávka musí být zhruba 10x vyšší, tedy 8895 I.U. denně!

Existují dva zdroje, které můžou zajistit dostatek vitamínu D ve Vašem těle:

  • sluneční záření
  • vybrané potraviny a potravinové doplňky

Budiž světlo!

„Na počátku Bůh stvořil nebe a zemi. Země pak byla pustá a prázdná, nad propastí byla tma a nad vodami se vznášel Boží Duch.
Bůh řekl: „Ať je světlo!“ – a bylo světlo. Bůh viděl, že světlo je dobré, a Bůh oddělil světlo od tmy. Bůh nazval světlo „den“ a tmu nazval „noc“. Byl večer a bylo ráno, den první.“ (Genesis)

Není pochyb a není to jen tento text na samém počátku Bible: Slunce a sluneční záření je základem života na této Zemi.

Ukazuje se také, že sluneční záření coby zdroj vitamínu D je nepřekonatelné a nenahraditelné jinými zdroji (potravou či potravinovými doplňky). Důležitá jsou však pravidla, která si mnoho lidí neuvědomuje:

  • za tvorbu vitamínu D je odpovědná jedna ze složek ultrafialového záření, konkrétně UV-B. Jakákoliv ochrana (brýle, opalovací krémy s UV faktorem) zabraňuje tvorbě tohoto důležitého vitamínu.
  • pro dostatečnou tvorbu je potřeba odkrýt co největší část těla (kůže), zejména ruce a trup (břicho, záda). Naopak opalováním obličeje nedochází k příliš velké tvorbě vitamínu D.
  • stejně jako opalovací krémy, také sklo blokuje průchod UV-B záření a tedy tvorbu vitamínu D
  • pokud je slunce vysoko nad obzorem, dochází k tvorbě největšího množství. Důležitý je tedy (v rozporu s doporučeními dermatologů) pobyt na slunci v poledne, nikoliv ráno a večer.
  • Dr. Holick radí exponovat co největší část těla přímému slunečnímu záření, nejlépe když je slunce vysoko nad obzorem, nejméně 2-3x týdně, zhruba polovinu takového času, při kterém byste se mírně spálili.
  • několik minut na slunci v létě (po dobu, kdy kůže jen lehce zrůžoví), vyprodukuje 10.000-50.000 I.U. vitamínu D – tedy až stonásobně víc, než je oficiálně doporučená denní dávka. Příroda nedělá nic bezdůvodně, tento fakt je velmi důležitý. Sluncem vyprodukovaný vitamín D umí tělo skladovat po delší dobu, než při dodávání jiným způsobem.

Většina zdravotnických pracovníků opět pozadu

Již nějakou dobu doporučuji některým svým klientům vitamín D(3) jako doprovodný prostředek při léčbě různých zdravotních problémů. Pokud klienti nejsou schopni čerpat dostatek slunečního záření (např. v zimním období), radím (v rámci terapie) užívat denně 10.000 I.U., v souladu s výsledky nejnovějšího poznání.

Pokud klienti konzultují toto doporučení s lékaři, nebo si chtějí zakoupit dostatečně „silný“ vitamín D v lékárně, jsou mnohdy označeni za „blázny“ a takovéto množství je jim rozmlouváno. Jak se ukazuje, informace chybí tam, kde by měly být.

Závěr

Moje osobní doporučení je následující:

  • nenahraditelným zdrojem vitamínu D (a nejen jeho) je sluneční záření
  • zajistěte si dostatek pobytu na slunci, od časného jara do pozdního podzimu
  • nepoužívejte opalovací krémy s UV faktorem. Slunce není o nic horší, než po desetitisíce a statisíce let, kdy člověk obývá tuto Zemi. Lidé neznali opalovací krémy a pobývali venku na světle celé dny, s těly odhalenými. Rakovinu kůže prakticky neznali…Mimochodem, je známým faktem že řada opalovacích krémů je sama o sobě karcinogenní.
  • začněte exponovat tělo slunečnímu záření již brzy na jaře a pokračujte pravidelně nejméně 2-3x týdně se zvyšující se silou slunečních paprsků. Dosáhnete tak plynulého a postupného opálení, ochráníte se před spálením a zajistíte si dostatečnou hladinu vitamínu D v krvi.
  • chcete-li podpořit organismus v zimním období, nebo při chronických a degenerativních onemocněních, můžete sáhnout po kvalitním doplňku stravy s vitamínem D3 v dostatečném množství (10.000 I.U. denně). U nás k dostání není, ale lze zakoupit na vybraných zahraničních webech, od renomovaných výrobců. Naštěstí legislativa množství podávaného vitamínu D nereguluje a někteří „osvícení“ výrobci využívají informací z posledního výzkumu a reagují na to nabídkou adekvátních produktů. V případě potřeby poskytnu konkrétní odkaz na zahraničního prodejce.

Autor: Tomáš Brouček ( více v jeho knize 5 kroků k dokonalé detoxikaci)